mandag den 21. marts 2011

Sådan planter man bærbuske

Så fandt jeg endelig ud af det :).
Har ellers været meget i tvivl om, hvordan man gjorde det bedst, men med de bærbuske (hindbær, ribs og stikkelsbær), jeg købte fra lundhede.dk, fulgte en detaljeret plantevejledning.

- Først gravede vi huller der var dobbelt så brede som rodklumpen og ca. lige så dybe.
- De blev fyldt med vand. Samtidig stod rodklumperne på bærbuskene også i vand i spande.

- Da vandet fra hullerne var drænet væk, så satte vi planterne i og fyldte halvt op med jord:

...og derefter op med vand igen:






- Da det vand var drænet væk, så kom vi det sidste jord på og vandede en sidste gang.
Så var de planter vist heller ikke tørstige mere!
Jeg skal vande dem mindst en gang om ugen, og gerne mere, hvis det er meget tørt/varmt. Og det skal jeg gøre i hvertfald de første par måneder og gerne sommeren over.

Jeg havde ikke fået gravet bedet helt stort nok i efteråret (for den tidlige sne og frost var ligesom i vejen), så jeg har fjernet det sidste græs foran. Det var ikke så meget, men jeg kan ikke klare mere end 6-8 græstørv pr. dag uden at min ryg, mit bækken osv. ved at tage livet af mig, så det tog sin tid.

R elsker at hjælpe mig i haven, og jeg elsker at han elsker at hjælpe mig i haven :D


Jeg fik lige kigget på mine jordbærplanter og jeg kan se at de nye blade er ved at folde sig ud, så de har klaret omplantningen fint. Jeg er stadig i tvivl om de vil producere jordbær i år, men i hvert fald har de overlevet:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar