lørdag den 15. maj 2010

Udgangspunkt/Starting Point

I have:
- A tiny one story, 2 bedroom terraced house in the city, 84 sqm (900 sq feet).
- 50 sqm front garden. Front garden i ½ paved, ½ lawn.
- App. 200 sqm back garden.
Back garden is about 175 sqm lawn + a paved 30 sqm patio. Aside from the lawn, there is a garden shed, a big bush of unknown spieces, a rhubarb plant and a narrow(bed?) around the shed, appearantly filled with flower bulbs. I have planted an Echinea and two hop plants in the narrow bed, they have followed me from the allotment.
- On the patio around 25 pots and containers with various herbs, edible flowers and salads – I couldn’t stand not having any plants to care for at all.

I have decided to watch the garden for a year, find out how the microclimate of it was, where there was most un a.s.o. before I started doing anything drastic.
It also provides me with good of time to think about what plants to plant and how to plant them (as I start out).
Then in late summer I will make plant beds, fertilise with the kompost that the public (recycling stations?) offer every autumn for free, and let the soil develop during the autumn and winter.
Then in spring next year, I will start putting all my quirky ideas into practise.

På dansk:
Mit udgangspunkt:
- Et lillebitte rækkehus på 84 kvm
- En forhave, ½ græs, ½ fliser på ca. 50 kvm
- En baghave på ca. 200 kvm, 175 med jord og 30 kvm terrasse.
Bortset fra den rædselsfulde græsplæne er der et haveskur, en stor busk af ukendt oprindelse, en rabarber og et smalt bed omkring skuret (fyldt med løgplanter). Og jeg har plantet en Purpursolhat (echinea) og to humleplanter i det smalle bed.
- På terrassen har jeg omkring 25 krukker med diverse krydderurter, spiselige blomster, salat og persille – jeg kunne slet ikke have slet ikke at have nogen have.

Jeg besluttede mig til at vente og lære haven at kende, før jeg startede med de helt store planer, finde ud af hvordan mikroklimaet var, hvor der var mest sol osv.
Så har jeg også god tid til at tænke over hvilke planter, kombinationer, plantesteder osv. jeg vil have (til at begynde med).
Hen på sommeren vil jeg starte på at lave bede, gøde med det kompost man kan få fra genbrugsstationerne gratis om efteråret(og foråret), og lade jorden udvikle sig efterår og vinter.
Så til næste forår er jeg klar til at gøre alle mine skøre idéer til virkelighed.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar