lørdag den 15. maj 2010

Så springer jeg ud i det/A leap into a new kind of gardening

½ a year ago we moved to a house with a garden (chose "big" garden over sqm in the house).

Starting Project Garden.
I am into organic gardening. And I HATE lawns, and had minimised the use of such in my allotment that I have had for some years. I have read tons of books about organic gardening. Still I missed something: The seeing the garden (and the house) as a whole, the interaction between the individual elements. It just didn’t have the natural ecosystem-feel to it that I wanted.
I my new garden I would try achieve that.

Then I stumbled upon the word permaculture when I browsed amazon.co.uk for good gardening books. The book was The Earth Care Manual, but it was expensive and out of stock, so I went to the local library that had ”Permaculture in a nutshell”…..and I was sold. Completely in love with the idea! That was what I had wanted, without being able to put a name on it.

As all Danes, I am mad about home design; about getting the elements to work together, creating light and space and making things look natural where they are, making indoors and outdoors feel connected, making things practical, useful and beautiful – and here I had found som of that same approach (and beyond!) in gardening.

My knowledge about gardening mainly stems from my mother. She absolutely loves gardening. Her garden could be described as a conventional garden, but it is rather a traditional garden. I have always thought that there was way to much ”black earth approach” (you know, individual plants with carefully cultivated ’clean’ soil around them), but as a whole have learned a LOT from her about what plants need, how to care for them, tricks and good ideas, and not least the love of gardening.
And she is into organic gardening - or as she says herself (something along the lines of): I just garden, there is no need for artificial stuff, plants taste best and is most healthy when growing as they find best.

I will document my coming journey into permaculture. It will be a compromise, I can say already now, because we live where we do, because time and energy is limited, and because of my artritis. But I look forward to see how far towards permaculture I can get.
Maybe it will also be interesting for others to follow. Living in the city and other with other things requireing my time and energy constantly (like for so many others), it is still a possibility to work towards permaculture.

På dansk
For ½ år siden flyttede vi ind i et lille rækkehus med en have. Eller rettere: Med en græsplæne. Jeg HADER græsplæner, sådan en ørken af monokultur!
Jeg ville gerne gøre noget ved min ny have, og læste en masse bøger om økologi, og der masser masser af gode ting, men der manglede noget. Der var ligesom ikke det, der bandt det hele samme og fik det til at føles som et sammenhængende økosystem.
Modsat min kolonihave, som jeg havde forladt, ville jeg prøve at opnå det i min nye have.

Så skvattede jeg over et nyt ord ”permakultur”…hm…mig ned på biblioteket og låne et eksemplar af hæftet ”Permakultur i en Nøddeskal”.
Og så var jeg solgt! Totalt forelsket i en idé. Dette er haveverdenens ekvivalent til totaldesign i huset, hvor alt hænger sammen, tingene føles (og er) naturlige, der hvor de er, og det er praktisk, brugbart og smukt (og ikke særlig arbejdskrævende :D).

Min viden om havebrug stammer hovedsagligt fra min mor. Hun ELSKER haver, sin egen allerhøjest. Hun har selv lært om haver på den gammeldags måde, voksede op på en gård. Jeg har altid synes at der var for meget ”mørk muld” i hendes havetilgang (individuelle planter med fintrevet ”ren” jord omkring ikk), men ikke desto mindre har jeg lært masser af hende, ikke mindst kærligheden til haven og til at dyrke selv. Hun er også til økologisk havebrug – eller som hun selv siger ca. ”Jeg dyrker jo bare min have, alt det der kunstige noget er helt overflødigt, og planterne smager alligevel bedst når de får lov til selv at gro, som de synes er bedst.

Jeg vil dokumentere min rejse ind i denne nye verden. Jeg ved, at der vil blive kompromiser, det kan jeg allerede sige nu, både fordi vi bor, hvor vi bor og ikke på en nedlangt gård på landet. Også fordi tid og energi er begrænset, min søn kræver sit, og ikke mindst sætter mine led- og rygsmerter (u)naturlige grænser for, hvad jeg kan. Men jeg ser frem til at se hvor meget jeg kan gennemføre den permakulturelle idé.
Måske vil det også være interessant for at se hvordan man i forstadsland og med et almindeligt liv og mange andre ting, udover haven, der kræver ens opmærksomhed - kan arbejde imod permakultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar